Sidan är obetald och kommer att inaktiveras inom kort. Om ni vill ha sidan kvar så måste sidan betalas.
Har det blivit något fel ta kontakt med info@lagsidan.se. Ange då också vilket lag/klubb det är frågan om.

Stamford Bloggen

Inlagd: 8 mars 2010, kl 17:06

Stamford dag 8 den 5 Mars
På förmiddagen fick spelarna följa med sina amerikanska värdar till skolan. Eftersom amerikanerna går i flera olika skolor var upplevelserna olika men alla verkade ha blivit mycket väl mottagna.

Efter skolan skjutsades spelarna till ett träningscenter som heter Blue Streak. Det grundades av ägaren till ett flygbolag, Jet Blue, som är bosatt i Connecticut. Han tyckte att hockeyspelare borde få träna off-ice också och anlade särskilda träningscentra. Pojkarna hade med sig egna skridskor, klubba, handskar och hjälm. De fick åka på syntetisk is och göra olika övningar. En klart annorlunda upplevelse!
Sedan bjöds spelare och föräldrar på god lunch på Vinnie’s. Vi fick välja mellan pizza och olika hamburgare. Alla åt med god aptit! I samma shoppingmall fanns också en sportbutik som sålde bla hockeygrejer. En hel del av killarna handlade här.
Våra otroligt snälla värdfamiljer skjutsade en del killar till andra ställen för mera shopping. (Några av föräldrarna blev skjutsade redan på förmiddagen till Greenwich för shopping och fantastiskt god lunch.) Under dagen kunde vi också få tag i lokaltidningen som hade en helsida om vårt besök. ( http://www.thehour.com/story/482902 )
LÄNK :
77.132

Kl 19 var det så dags för avskedsmiddag - vart har tiden tagit vägen?! Vi var ca 130 personer som samlades i en lokal inne i centrala Stamford. De vuxna började med mingel på nedre botten. Ungdomarna fick gå upp på övervåningen där flera olika spel fanns att sysselsätta sig med.
När vi satt oss överraskade våra amerikanska vänner med tal och våra tränare och materialare fick presenter. Lagledningen fick ett stort foto taget vid en av matcherna med våra spelare i full utrustning tillsammans med de amerikanska killarna. Dessutom lämnades en vandringsplakett över som vi förvaltar till dess att ett nytt lag från Stamford kommer till SDE! Vi tackade våra värdar för en fantastisk vecka. Vi har blivit så otroligt väl mottagna och trivts så bra! Vår trupp hade höga förväntningar på resan men våra amerikanska vänner har lyckats överträffa förväntningarna med råge!
Sedan var det dags för en härlig buffé med massor av mat. Det hölls tacktal från både amerikanskt och svenskt håll innan det var dags för en enorm tårta med motiv från vårt utbyte, hockeyklubbor och texten Sweden - USA 2010. Innan vi bröt upp för kvällen tog vi massor av kort på våra familjer. Sedan fortsatte vi på olika ställen – några spelare försvann på sleep-over, andra hem till några familjer. Många vuxna samlades på hotellet för en sista kväll tillsammans.
Vi har fått vara med om en fantastisk vecka med våra amerikanska vänner! Nu väntar hemresa till Stockholm i morgon och slutspelsmatch mot Lidingö på tisdag!

Stamford dag 7 den 4 Mars
I morse hade vi ett gäng mycket trötta killar! Efter den sena hemkomsten efter matchen i Morristown, sov flera spelare över på hotellet. De tyckte det var skönt att få sova ut och hotellfrukost är ju aldrig fel!

Under förmiddagen, tog vi oss själva till New York City med tåget där vi hade fria aktiviteter. Flera av oss besökte Ground Zero där vi fick se och höra berättas om vad som hänt den ödesdigra 11 september 2001.
Sen eftermiddag träffade vi våra värdfamiljer som bjöd på middag på restauranger inne i New York.
Efter middagen var det så dags för NHL match på Madison Square Garden med Henrik Lundqvists New York Rangers mot Sidney Crosbys Pittsburgh Penguins. Det var lite konstigt att se så många Rangers tröjor och tom svenska landslagströjor med Lundqvists namn på!
Det var en verklig upplevelse att vara på matchen. Det hände ständigt saker på och kring isen. På Jumbotronen textades olika meddelanden och till vår stora förvåning syntes plötsligt texten ”Welcome Stamford Youth Hockey and Sweden Exchange”. Några av oss fick också var med och jubla på bild i jumbotronen och vår svenska flagga syntes också!
Matchen var mycket underhållande. Hemmalaget möttes av jubel när Rangers satte första pucken i nät efter bara några minuter. Hemmapubliken var inte nådig mot kanadensaren och Penguinspelaren Crosby. (Han satte avgörande målet i olympiska guldmatchen mot USA i söndags) Vår svenska hjälte och målvakt i Rangers, Henrik Lundqvist spelade fantastiskt i matchen.
Det blev en mycket spännande fight där Lundqvist stred mot det avsevärt bättre Penguins. Med tio minuter kvar av matchen ledde NYR med 4-3 och publiken hade segervittring. Publiken skrek ”Henrik” vid varje räddning. Till slut blev Malkin (vilken lirare!), Crosby och Talbot för mycket för Rangers och Penguins kvitterade till 4-4, vilket också var resultatet i full tid. Dags för sudden! NYR drabbades av utvisning och i spel fyra mot tre, vann Pittsburgh extra poängen. Skotten blev 56-17 (!) till Penguins så Henkes spel höll Rangers kvar i matchen.
Efter matchen åkte vi, trötta men mycket nöjda hem. Spelarna åkte hem till värdfamiljerna och vi föräldrar åkte buss till hotellet.
I morgon ska spelarna följa med sina amerikanska kompisar till skolan. En del går på katolska privatskolor så pojkarna måste ha vit skjorta, snygga byxor och slips!

Stamford dag 6 den 3 Mars
I dag har spelarna haft en heldag med Paintball tillsammans med sina amerikanska kompisar.
Bussen kom och hämtade alla killar i morse. De återvände glada och nöjda (och blöta?!) för att sen eftermiddag ånyo sätta sig på bussen för lång resa till Morristown, NJ och kvällsmatch mot New Jersey Coloniels.

Föräldrarna hade en helt ledig dag och ägnade sig åt olika museum, utställningar, shopping, restaurangbesök mm i New York City.
Resan till Morristown (ligger ca en timmes bilresa sydväst om New York) tog nästan två timmar pga av mycket trafik. Våra värdar hade ordnat smörgåsar, dricka och diverse snacks. Spelarna sov större delen av resan . Väl framme vid Mennen Arena fick de värma upp snabbt. Arenan hade tre olika rinkar. På Main arena spelades en high school match med mycket publik. Vår match spelades på en mindre arena med små läktare.
Matchen mot Coloniels (# 21 på US ranking) inleddes lite avvaktande från båda lagen (kanske pga av sen matchtid) och vi såg lite ”sega” ut. Trots att vi tog ledningen med 0-1, stämde det inte riktigt och Coloniels tog över mer och mer. Motståndarna kunde göra tre mål innan första perioden var över.
I andra perioden kom vi igen bättre och skapade flera chanser men skärpan var inte riktigt där. SDE reducerade efter bra jobb till 2-3, men Coloniels ökade i slutet till 2-4.
Inför sista perioden tog Anders och Mattias ett snack med killarna och det blev mer fokus. Offensiven, skridskoåkningen och passningsspelet stämde bättre och vi kunde göra fyra raka mål. Slutresultatet blev vinst med 4-6!
Efter matchen hände en trevlig grej där domaren kom fram till oss och sa ” Hey guys, you play a better game than our older high school kids!” . Överlag har vi haft bra bemötande av de amerikanska lagens ledare och föräldrar.
Sammanfattningsvis har det varit en tuff och intensiv hockeyvecka med fem matcher på fem dagar och med fyra vinster och en förlust . Det är vi klart nöjda med. Framförallt upplevelsen kring matcherna och de annorlunda hallarna/rinkarna har varit härlig. Nu väntar ”off-ice” aktiviteter resten av resan för grabbarna med en höjdpunkt i NHL-matchen i morgon kväll.
Fortsättning följer…

Stamford dag 5, 2 MarsVi steg återigen upp tidigt för att ta emot våra söner som kom från värdfamiljerna. Tillsammans åkte vi med buss till New York. Vi såg först en mycket intressant utställning om det stora hangarfartyget Intrepid som ligger vi the Hudson River.Vi togs omhand av en kunnig guide som visade oss en rad olika stridsplan, parkerade på Intrepid. Det fanns också en u-båt och ett Concorde plan som man kunde gå ombord på. Därefter bjöds vi på en smarrig lunch på ESPN Zone mitt inne i centrala New York, vid Times Square. Efter lunchen fick killarna biljetter till ett stort Game Room vilket det var mycket svårt att slita dem ifrån! Vi promenerade till Empire State Building där vi kunde beskåda New York från ovan. Otroligt häftigt att se! Vi åkte nöjda från ett pulserande New York vid femtiden på eftermiddagen.
Värdfamiljerna hämtade killarna för middag och sedan skjuts till Stamford Twin Rinks där vi skulle möta Mid Fairfield Blues , rankade # 9 i USA. Killarna hade sovit på bussen från New York och var laddade om än något trötta. Matchen började inte förrän 20.45 så föräldrarna hade gott om tid att ta sig till matchen.
Inför matchen hade grabbarna blivit briefade om att Mid Fairfield slagit Westchester tidigare så uppladdningen inför denna match var bra.
Matchen startade med ett helt annat spel från SDEs sida. Vi tog tag i skridskoåkningen, närkampspelet och spelade rejält i mittzonen och försvaret. Vi skapade flera bra chanser i första perioden och fick också utdelning med en 3-0 ledning.
I den andra jämnades spelet ut något och Mid Fairfield skapade flera chanser. De var starka i PP och gjorde tre mål i perioden men vår offensiv var bra denna dag och SDE ledde med 7-3 inför sista.
I tredje perioden reducerade Blues i inledningen men vi kunde sedan vinna med klara 9-4. En väl genomförd match denna dag mot ett bra motstånd där vi lärt oss lite mer av att hantera de mindre rinkarna häröver.
Fortsättnng följer…
Peter SDE U 15

Stamford dag 4 1 Mars

Våra värdar bjöd oss på en intressant och intensiv dag. På morgonen kl 07.30 hämtades vi med två bussar för färd upp till den amerikanska arméns military academy i Westpoint.
Det var en mycket spännande och lärorik utflykt där vi fick se var man utbildar amerikanska officerare i det mycket vackra Westpoint.
Efter turen till Westpoint fortsatte bussarna till den stora shoppingoutleten Woodbury Commons. Alla fyndade bland märkeskläder och skor. Direkt efter avslutad shopping åkte vi till Brewster för match mot Westchester Express (rankade #4 i USA) på kvällen. Spelarna åkte en timme tidigare än föräldrarna. På så sätt kunde föräldrarna shoppa en timme till och grabbarna fick chansen till en liten tupplur i bussen.
Westchester Express var ett mycket skickligt lag med stark skridskoåkning och ett fysiskt spel. De dominerade matchen rejält i inledningen. Vi lyckades reda ut den stormen efter att våra grabbar fått upp tempot efter 5-6 byten. SDE lyckades ta ledningen med 1-0 som stod sig perioden ut trots spelmässigt övertag av Westchester.
I andra perioden fortsatte Westchester med sin rappa skridskoåkning. De lyckades spräcka nollan och gick till 1-3 ledning innan vi kunde reducera till 2-3.
Sista perioden blev intensiv och Westchester täppte till mittzonen effektivt med starka spelare så vi hade svårt att komma till skott. Matchen slutade 2-4 och grabbarna ska ha en eloge för sin insats. De fick lära sig vad transatlantisk hockey är på högsta nivå bland 95 lagen och det tar vi med oss framöver.
Fortsättning följer..

Stamford dag 3 28 feb
Idag spelade SDE sin andra match mot Boston Advantage. Båda lagen var lite trötta efter gårdagens tuffa match och började trevande. SDE öppnade starkare och fick också rättvist ledningen med 1-0 i den första perioden.
Spelet och närkamperna blev bättre och intensivare ju längre matchen led med chanser åt båda håll. SDE ökade till 2-0 i andra perioden och ledde inför den avslutande perioden.
I tredje fortsatte SDE att ha ett större puckinnehav och skapade flera bra chanser. Boston skapade också flera lägen men perioden slutade mållös och därmed 2-0 seger till SDE!
På eftermiddagen samlades spelare + anhöriga hos respektive värdfamiljer för middag. Vi fick då ta del av den fantastiska OS-finalen mellan USA och Canada på amerikansk TV. En mycket spännande match där våra värdar jublade då USA kvitterade i slutet av matchen, men deppade när Crosby avgjorde i sudden!
De ska f.ö bli kul att få se just Sidney Crosby live på torsdag då hans Penguins möter NY Rangers med Henke Lundqvist i Madison Square Garden.

Stamford dag 2 27 feb
Seger i första tuffa matchen mot Boston Advantage.

Lördag morgon vaknade alla spelare upp hos sina amerikanska värdfamiljer. De flesta var mycket trötta eftersom tidsomställningen – 6 tim – sätter sina spår hos alla.
Till frukost serverades allt från ”panncakes” och ”syrup” till ”bagels” på amerikanskt manér. Värdarna är oerhört gästfria och generösa. En värdfamilj ordnade BBQ för alla spelare från SDE och Stamford. De hade planerat med 100 hamburgare, chips, 40 hot dogs och goda brownies. Allt gick åt i ett nafs med härlig stämning!!
På eftermiddagen hade lagen en gemensam träning och senare på kvällen var det dags för första matchen på amerikansk rink. Matchen spelades på Stamford Twin Rinks kl 20. En härlig anläggning med två rinkar i samma byggnad med sammanbygd restaurant/bardel i mitten så åskådarna har koll på båda sidorna. Något för SDE att ta efter?
Till matchen då; Motståndarna var ett s.k elite team från Boston, Boston Advantage, matchlängd 3*15 min.
Vi började med ett par bra chanser i de första bytena innan Boston snabbt kontrade in både ett och två mål. Efterhand anpassade sig våra grabbar till den mindre rinken och det mer fysiska spelet. SDE kunde snabbt sätta några puckar och första perioden blev målrik med en 5-3 ledning för SDE.
Andra perioden fortsatte det fysiska spelet från båda håll med flera utvisningar och perioden slutade 1-1.
I tredje perioden ökade vi trycket och gick ifrån till hela 10-4. Matchen blev hetare och hetare och domarna hade ett tag fullt upp med många utvisningar från båda håll. Sinnet rann över för Bostons målis efter vårt 10:e mål med utvisning som följd och då valde domarna att bryta matchen med ca. 3 min kvar!!
Definitivt en intressant första match för våra grabbar på liten rink!
Vi ser fram emot returen mot Boston imorgon.

Stamford dag 1 26 feb
Tidigt på fredagsmorgonen lämnade att förväntansfullt sällskap från SDE U15 att kallt och snörikt Arlanda. När vi kom fram till Newark, NJ så möttes vi av en snöstorm och än mer vinterlikt i Stamford, CT.

Vi möttes på flygplatsen av våra värdar för bussresa upp till Stamford.
Under dagen hade det fallit massor av snö kring New York så skolorna var stängda för barnen och det var problem med trafiken. Ungefär som vi hade det hemma i veckan!
Vi samlades på kvällen till en välkomstmiddag på Ponus Yacht Club med alla amerikaner och svenskar – ett sällskap på ca. 120 personer. En mycket trevlig tillställning med god mat där vi fick ett speciellt besök av borgmästaren i Stamford. Han välkomnade vårt långvariga samarbete genom åren (sedan 1983!) och önskade oss alla en härlig vecka i Stamford. Borgmästaren ser gärna fram emot att utbytet utvecklas vidare!
Kvällen avslutades med att grabbarna åkte hem till sina respektive värdfamiljer och övriga fortsatte till hotellet.
I morgon väntar Barbeque lunch för grabbarna och sedan blir det träning med våra amerikanska vänner. På kvällen spelar SDE95 match mot Boston Advantage.
Vi hörs
Peter SDE U15

STAMFORD

By TOM EVANS

Hour Staff Writer

The gold medal Olympic final between the United States and Canada wasn´t the only international hockey being played in North America this past weekend.

As it has in alternating years since 1983, the Stamford Youth Hockey Association is hosting 23 players from the Enebyberg Sweden Team for a week of hockey and life, American-style.

The Stamford Bantam Hockey Team are hosts for the 14-year-old players for their week stateside. The reception has, again, been warm.

Each Swedish player stays with a host family in Stamford while the adults on the trip are staying at the Stamford Plaza Hotel.

"Everything is working perfectly and the host families have been fantastic," said Peter Andrem, co-manager of the team. "These are such great times for us. The kids connected well last year (in Sweden). This ´relay´ was a marvelous experience last year, and so far this year."

What everybody at Twin Rinks on Sunday agreed upon was the fact that this "Swedish Exchange Program" goes way beyond pucks, sticks, shin guards and slap shots.

Jalle Matini, manager for Enebyberg (a suburb of Stock-holm), said he has been in his position for going on six years.

"I usually manage the parents first, then the players," Matini said with a laugh. "This trip is just all good. It´s a cultural exchange more than a hockey trip. As our coach (Anders Lindberg) said, we play lots of tournaments. But a tournament like this is one the parents and children will never forget. They make relationships for life."

Stamford player Steven Lambrinakos believes everyone who goes on these exchange trips -- Steven went to Sweden last year -- grows from the experience.

"This is really fun," Steven said. "(Simone Lidby) is one of my friends now. It´s like a sleepover every day. Hockey hooks us together, but (these trips) are more about meeting new people and making new friends from new places."

Food was a popular topic Sun-day -- the Swedes will fly home next Saturday -- as all the players planned to gather to watch the U.S.-Canada showdown while they dined together.

"They eat different than us, and use different foods than I´ve ever heard of," Steven said. "(Last year) we ate reindeer, caribou, and moose."

While the trips have happened for the last 27 years, they are not automatic for all involved, according to the Swedish head coach.

"Our team has been working on this exchange for at least three years," Lindberg said. "We´ve been saving money. This is my 10th year coaching these kids, and I´ve coached most of these kids since they were 5 years old."

For Tobias Lindberg, the coach´s son, there is a big difference between the facilities at Twin Rinks and those of his native land.

"We practice out in the woods, at an open rink that just has boards and a running track around it," Tobias said. "The hockey is more physical here, with smaller rinks. In Sweden (hockey) is more about passing the puck. Here, it´s get the puck over the red line and get after it. It´s nice to play in a big arena, and this (Stamford) team is much better than most of the teams we play. The food is different, but it´s really great."

Stamford player Kevin O´Reilly said the Swedish players are very skilled.

"It´s fun to watch how good the (Swedish) players are, too good," Kevin said. "They´re nasty good. When we went to Sweden, all the teams are really good. They kicked our butts. It´s been fun."

Tim McGuinness, one of the host parents, couldn´t be happier with the exchange program´s status.

"It´s been great, and we went over to Sweden last year," McGuinness said. "We got a flavor of being part of the program, and we learned a lot. Having them come over is a great way to reciprocate what they did for us last year. It´s like a friend coming back over to visit. The kids are eating together and enjoying each other´s company. (The Swedes) are wonderful people, and this is our chance to show off what we´ve got."

One aspect of the exchange that has been one-sided is the issue of language. The Swedish 14-year-olds were fluent, or very close to it, in English. The same can´t be said for the American youth.

Kevin O´Reilly, father of Kevin the player, was succinct when asked how much Swedish the American players picked up in 2009.

"None," O´Reilly said with a laugh. "Language? That´s a one-way street."

To help pave that one-way street, the Swedish players will shadow the Stamford players to school this week.

"Socialization and language are important for this trip," Lindberg said. "(This) week our kids will follow the kids to school for one day, the way the (American) kids followed the Swedish kids last year."

The teams went to West Point on Monday, and they have tickets to see the New York Rangers take on the Pittsburgh Penguins in an NHL game at Madison Square Garden on Thursday.

Eva Andrem, wife of the co-manager, said the scope of this trip will stay with the Swedish players for a long time.

"The host families are so nice, so hospitable," Eva Andrem said. "The kids may quit hockey someday, but they´ve made friends for life. Hockey is the key to the connection, but it´s broader than that. These players stay in touch for 10 years or more after. We´ll continue to build this program. We´ll see the Olympic final today, then see Sidney Crosby (of the Penguins) live on Thursday. This is a perfect combination, and a great thing for us."

Lori Lambrinakos, mother of Steven, said hosting Simone has been a tremendous experience.

"Simone is awesome, and he and Steven are having a ball," Lori Lambrinakos said. "It´s interesting for the kids to see different cultures, even if that goes down to pouring the milk in the bowl before cereal (Swedish style)."

Matini said he and his charges were fortunate to be part of this exchange.

"We appreciate this," Matini said. "We´re lucky we´re the team from our club that was selected. To come over here is the highlight of our youth hockey career."

The teams will mix it up a few times this week. Scores will be kept, but they pale in comparison to the real goal of the exchange.

"We are the lucky ones to do this exchange," Andrem said. "We have such a wonderful group of host families. If we win the game, it´s added value. But that´s not the reason we come."