tappad växelspak17/7

Nytt inlägg | fet kursiv | | Namn: |

Carl J | 2012-07-24 09:38:06
halloj, nattsuddare.
Gängan i axeln är som spräckt i godset så gänga räcker inte, gjuta om kanske . sparar nog den gamla, om man är snåle kunde man ju sätta en svetsloppa vid spaken om den nya skulle pajja med, men nu har man ju lärt sig att kontrollera sina känslor när man får i neutralen hela tiden, det kostar för mkt att vara arg.
Erik Nordlund | 2012-07-24 01:10:03
Har du provat att borra och gänga axeln? Värt ett försök om du ändå har tänkt att byta....
Staffan | 2012-07-22 15:24:50
Det finns verkstadshandbok till 250f att ladda ner från karlströms motor. jag har för mig att dom ligger under sprängskisser
Petter Nilsson | 2012-07-20 13:35:39
Yes. Motsatt kåpa. töm motorn på glykol och olja först bara. Sen är det bara skruva lite.
David. R | 2012-07-20 12:47:04
Peter Fjellner. True. Det förklarar varför inte jag såg den eller plockade upp den
Carl J | 2012-07-20 09:47:36
Petter: Tack för mektipset! Den där sprängskissen har jag stirrat mig blind på, hjälper mig tyvärr inte så mkt för å få väck axeln.
Gängorna som sitter i axeln vart spräckta så det var antagligen det som var anledningen.
Hmm, jag får alltså ta bort motsatt kåpa, det var omvänt ska ge det ett försök till helgen...


//
Peter Fjellner | 2012-07-20 08:39:36
Otroligt uppmärksam och blicken långt fram, då hinner man se såna saker, och plocka upp dem i farten.
Petter Nilsson | 2012-07-20 06:19:10
Byta axel är inget större problem men det är sällan som man verkligen behöver göra det. Dock plocka ut yttre motorhalvan (den kicken går in i) och kopplingskorgen. Nackdelen med ktm´s växelspakar/axlar är att infästningen mellan axel och spak är konisk med splines och man låser axeln från att åka ut med en skruv. Andra märken har raka splines och "klämfattning" (man spänner åt splines´en med en skruv)

Då axeln lätt glappar mikro lite på splines på ktm så är det lätt att skruven rallar upp. Då går det fort att tappa den.

Lösning: Epoxy över alla splines samt epoxy på skruvens gängor. Bulta ihop men se bara till att du har en bricka som är nog stor och ännu viktigare är att det är en tjock bricka som inte kan böja sig vid belastning. Som du kanske vet så är det bara värma epoxyn med varmluftspistolen för att plocka lös det hela.

Det är mitt förslag. Visst kan man byta alla delar till nya men nån gång blir de också lite slitna. Jag har själv tappat växelspakar ett antal gånger, men aldrig sen jag började limma dom. Det är inte så kul att köra en hel tävling på samma växel=) Ring om du har funderingar, Petter 070-3908521

Sprängskiss:
cyclehuttktm.com/FicheFinder
New/Images/CycleHutt/0777034011.gif
David. R | 2012-07-19 22:29:32
Tittar i verkstadshandboken för en husaberg 09. Mitt tips är att köpa en för KTM´en. Har du en sådan, så ska du nog kunna fixa det där själv. (Har absolut ingen erfarenhet av vad jag pratar om just nu)

Det kunde ha varit värre.
Carl J | 2012-07-19 22:03:37
Nu ska vi inte vara sånna, David ;) Han sparade mig just hundralappar, som jag istället kan lägga på bensin och andra reservdelar
Förresten, är det nån som har erfarenhet av att byta växelspaksaxel på en KTM 250 EXC-F 08? Är det svårt? Den var nämnligen anledningen till varför spaken trilla av. Kostar bara 900 spänn, som hittat
Nääää, ja e int bitter.
Nästa sida »
« Tillbaka - Alla trådforum





Foosball   |  Biljardbord   |  Biljard   |  Bordtennisbord

Skapad av Lagsidan.se   |   Lägg till Favoriter   |   Gör till Startsida   |   Atom & RSS
Tjäna pengar-katalogen

E-postlista


Meddela mig vid...
Gästboksinlägg
Utskick
Nyhet
Resultat

Information
Senast uppdaterad
2018-10-17
Besökare
232191
Genereringstid
0,2324 sekunder